Ahad, 30 Mei 2010

Tolong Jangan Buat Komen-Komen Fitnah Lagi.. Tolonglah..

Sudah dua kali perkara ini berlaku, saya tetap mendiamkan diri. Namun kali ini saya tidak mampu untuk mendiamkan diri lagi.

Golongan ini sering mengatakan bahawa kami para pelajar al-Azhar al-Syariff yang menyokong dan mendokong para ulama Sufi beraliran Asya'irah dan al-Maturidiyah serta bermazhabkan kepada Mazhab Empat , sering memfitnah aliran mereka. Namun apa yang berlaku sangat-sangat bertentangan. Mereka menuduh orang lain memfitnah mereka sedang mereka sendirilah yang suka membawa manhaj ftnah tersebut. Sudahlah kehabisan hujjah, maka fitnahlah yang mereka gunakan.

Masuk tidak dijemput, pergi tidak dihantar. Maka disebabkan begitu mulalah melakukan fitnah itu dan ini.

Baru-baru ini laman saya telah digodam oleh seseorang. Saya tidak mahu menuduh sesiapa namun sangat-sangat menyedihkan kerana " pelajar" ini sering menggunakan nama saya di ruangan komen untuk menyebarkan fitnah kononnya saya yang mengatakan sedemikian.

Sudah tiada hujah maka fitnahlah yang mereka sebarkan. Saya yakin, saya kenal pelajar tersebut tetapi saya doakan moga Allah taala jua yang memberikan hidayah kepadaNya. Moga dia dapat menjadi insan berguna kepada masyarakat. Bimbang akan merosakkan masyarakat jika tidak diubati.

Ini di antara kalam-kalam yang menunjukkan peribadi yang menyamar sebagai " Mohd Nazrul Abd Nasir " bertarikh 30 May 2010 pada pukul 12.46 AM pada Artikel Berbilang-bilang Jamaah:

Oh, minta maaf yasir.
Anta wahabi, hujah anta penuh dengan fitnah.
Maka ana tolak hujah anta.
Harap anta tidak menyemak lagi kat blog ana nih.
Buat malu ana je.

Saya pun hairan dengan golongan bermanhaj Salafi ini. Jika benar ingin beramal dengan manhaj Salaf Ummah. Kenapa tidak diterapkan ilmu berlapang dada dan ilmu pembersihan jiwa? Oh Ya.. Tasawuf dibenci kerana tiada sandaran katanya. Disebabkan itulah jadi begini. Tiada guru, cuma berguru dengan orang-orang yang belajar tanpa guru serta belajar dengan buku-buku serta meletakkan kebencian kepada sesiapa yang bersalahan dengan mereka.

Ingat, saya tidak ingin masuk ke laman kamu dan saya juga tidak berkeinginan untuk berdebat dengan kamu kerana natijahnya sia-sia. Bukan untuk kebenaran tetapi untuk memenuhi nafsu-nafsu kamu. Begitulah yang kamu pelajari daripada guru-guru kamu mungkin. Semoga Allah taala memberikan hidayah kepada kalian semua..

Saya sangat-sangat mengenali cara penulisan komen tersebut. Semoga semua pembaca dapat memahami dan meneliti terlebih dahulu cara penulisan saya dengan cara penulisan "insan bermasalah " ini.. Saya memohon untuk saya memadam komen tersebut cuma saya menyalin semula dan meletakkan di penulisan ini. Bimbang fitnah akan berterusan..


Kita berbeza pendapat tidak bermakna kita bermusuh. Kita berbeza namun tetap bersaudara. Ini Manhaj kami sebagai Azhari dan Azhariyah. Bukanlah manhaj kami manhaj menyukai permusuhan dikalangan umat Islam. Kami cuma menerangkan bila diperlukan. Hakikatnya banyak lagi perkara penting yang perlu ditumpukan. Namun bila kekeliruan dibawa dan disebarkan, maka tidaklah sepatutnya kepada para ulama berdiam diri daripada menyampaikan dan menerangkan " Mana yang Haq dan mana yang Keliru".

Janganlah memfitnah lagi, gunakan cara yang baik untuk menegur bukan dengan cara memfitnah. Ingatlah, memfitnah itu lebih berat daripada membunuh. Jika kamu buat apa cara sekalipun, kami takkan berganjak daripada Manhaj Kebenaran serta Manhaj Para Ulama Ummah yang kami pegangi.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Hayyu 7,
Kaherah Mesir

Ahad, 23 Mei 2010

Berbilang-Bilang Persatuan @ Jemaah.. Penyelesaiannya??

Perbincangan berkenaan berbilang-bilang jemaah ini telah lama dibahaskan. Namun sehingga sekarang masih belum ada kata putus , malah tidak salah saya katakan masing-masing akan mempertahankan hak masing-masing.

Si jemaah A akan mengatakan bahawa kamilah yang terbaik. Si jemaah B pula turut mengatakan yang sama.

Saya mengharapkan perbincangan ini akan membuka minda semua pihak . Baca dan telitikan terlebih dahulu. Lihat hujjah dan perbahasannya . Jangan hanya kerana yang menulis ini bukanlah Presiden Pertubuhan ini, Ikatan itu maka terus diletakkan bahawa apa yang ditulis ini semata-mata untuk memenangkan sebuah pihak semata.

ISLAM DATANG MERUNGKAI KARAT JAHILIYYAH

Sebelum kedatangan Islam, manusia hidup berpuak-puak , bersuku-suku dan mengikut hawa nafsu masing-masing. Puak A ini mengatakan : “ Kamilah yang terbaik”. Puak B , C dan D juga mengatakan perkara yang sama. Apa natijahnya? Ya , semua sudah pasti bahawa yang akan berlaku pastinya perpecahan dan perbalahan.

Kedatangan Baginda sallallahu alaihi wasallam memberikan sinar baru kepada umat manusia. Manusia yang sebelumnya hidup dengan membeza-bezakan antara satu sama lain, akhirnya berpegang dengan slogan “ Kita semua adalah sama, datang dari Bapa yang SATU iaitu Saidina Adam alaihi al-salam, Ibu yang SATU iaitu Saidatina Hawwa’ alaiha al-salam, yang membezakan hanyalah iman dan taqwa di sisiNya”.

Kedatangan Baginda sallallahu alaihi wasallam membawa sebuah perpaduan kepada umat manusia. Berpegang dengan SATU aqidah iaitu Islam, beriman dengan tuhan yang SATU iaitu Allah taala. Karat jahiliyyah fahaman berpuak dan bersuku yang berpasak kuat di hati masyarakat manusia ketika itu berjaya dirungkai satu persatu oleh Baginda sallallahu alaihi wasallam.

Kesimpulan perbincangan pertama kita : Berbilang-bilang kebanyakkannya membawa kepada perpecahan , manakala perpaduan di bawah satu panji pastinya akan membawa kemenangan dan kemegahan kepada umat Islam.

KISAH SAYA DAN SYAIKHUNA MUKHTAR AL-JAZA’IRI HAFIZAHULLAH

Satu hari sekitar tahun 2005 saya berjalan bersama Syaikhuna Mukhtar al-Maliki al-Jaza’iri hafizahullah. Ulama muda daripada Negara Algeria ini merupakan lepasan Ma’had Fath al-Islami serta pelajar Sarjana University al-Azhar al-Syariff. Saya sempat mempelajari ilmu Nahwu, hadis dan sedikit perbahasan fiqh Maliki dengan Syaikhuna sepanjang bersama dengannya.

Waktu Maghrib sudah masuk hampir 10 minit. Kebetulan kami melalui sebuah masjid berdekatan dengan Hayyu Sabiek, Madinat Nasr Kaherah. Saya bersama Syaikhuna terus memasuki masjid tersebut. Namun , kami dapati solat jemaah telah selesai dilaksanakan. Syaikhuna lantas menarik tangan saya untuk menuju ke Masjid lain . Saya bertanya “ Kenapa perlu ke masjid lain? Bukankah boleh sahaja kita laksanakan solat secara berjemaah di bahagian belakang?”

Syaikhuna menjawab : “ Di sisi kami yang bermazhab Maliki, jika telah selesai solat jemaah di sebuah masjid yang punya Imam Tetap , maka dilarang bagi seseorang yang datang lambat untuk menunaikan solat secara jemaah di belakang jemaah pertama yang telah selesai. Ini berbeza dengan mazhab kamu ( Syaikhuna mengisyaratkan kepada mazhab yang saya pegangi iaitu Mazhab al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu)”

Saya kurang faham mengapakah para ulama Malikiyah mengeluarkan pendapat sedemikian. Lalu saya bertanya kepada Syaikhuna tentang kekeliruan tersebut.

Syaikhuna menjawab : “ Ini kerana, kita ingin menjaga perasaan Imam Tetap tersebut. Bimbang beliau terasa bahawa jemaah yang dilakukan selepasnya adalah kerana tidak menyukai dirinya serta kami tidak mahu melakukan banyak jemaah di dalam sebuah masjid yang sudah punya imam yang dilantik.”

MasyaAllah, terus terlintas dibenak fikiran saya, Betapa cantiknya perbezaan mazhab sehingga permasalahan perpecahan juga turut menjadi perbahasan utama hatta di dalam hukum berkaitan imam dan makmum.

Maka saya terfikir, jadi mengapa perlu ada banyak persatuan sedangkan persatuan pertama telah ada tertubuh ? Adakah kerana tidak menyukai pimpinan persatuan pertama maka perlu untuk ditubuhkan persatuan kedua? Atau merasakan bahawa pimpinan persatuan pertama kurang mantap dan sedap bacaannya dan tarbiahnya berbanding persatuan kedua?

Ya , permasalahan ini sama sahaja isunya.

BERBILANG-BILANG PERSATUAN SAMA SEPERTI BERBILANG MAZHAB???

Ada seseorang melontarkan soalan kepada saya : “ Apa kata jika kita menganggap bahawa berbilang-bilang persatuan ini adalah seperti berbilang-bilang mazhab? Maka sudah tentu tiada masalah”

Saya menjawab : “ Berbilang mazhab di dalam Islam adalah untuk membawa kemudahan kepada Umat Islam. Tidak terdapat seorang pun di kalangan umat Islam yang baik fikirannya akan beranggapan bahawa wujudnya empat mazhab di dalam Islam membawa kesusahan kepada umat. Adakah isunya sama seperti tertubuhnya banyak persatuan? Saya yakin kedua-dua belah pihak persatuan akan merasakan bahawa hakikatnya bukan kemudahan yang berlaku, malah perbalahan dan pertentangan”

Maka qiyas yang digunakan sudah tentu tidak sama natijahnya. Maka para ulama Usul Fiqh menamakan kaedah qiyas sebegini sebagai qiyas ma’a al-Fariq ( iaitu melakukan perumpamaan dengan perkara yang berbeza permasalahannya dan natijahnya).

Saya melalui kehidupan berpersatuan, dan bukanlah saya tidak pernah bertemu dengan kepimpinan sebelah pihak yang lain. Kita pernah bertemu dan berbincang mengapa perlu banyakkan? Mengapa ada tohmahan dan fitnah sana sini yang berlaku?

Pokok takkan bergoncang kalau tidak ada angin atau orang yang menggoncangnya.. Jika sebelah pihak tidak memulakan serangan dan merealisasikan "perpaduan TEORI" yang dicanangkan maka kita tidak akan sesekali bangkitkan isu ini. Namun sepatutnya pihak-pihak terbabit perlulah meneliti semula , di mana silapnya pergerakkan kita sehingga berlakunya perpecahan sebegini?

JANGAN BERTEORI SEMATA

Ramai yang suka berteori semata, namun tidak melihat kepada keadaan semasa serta hakikat yang berlaku di hadapan mata. Jika sudah nampak sekalipun, tetap dibutakan mata . Berteori dengan mengatakan bahawa berbilang-bilang sebenarnya membawa kebaikan.

Ya , kita tidak mengatakan bahawa berbilang-bilang itu keseluruhannya membawa keburukan. Namun kebanyakkannya ke arah keburukan. Jangan hanya melihat buruk itu pada maksiat semata. Luaskan skop pemikiran berkenaan “ BURUK”. Berpecah, berburuk sangka, merasakan kami yang terbaik, itu juga merupakan perkara yang BURUK.

Seseorang pernah mengeluarkan teorinya : “ Apa masalahnya kita berbilang-bilang persatuan dan jemaah? Anggap sahaja kita seolah-olah menaiki dua kapal menuju ke pulau ISLAM yang satu. Kan tidak ada masalah?”

Kita menjawab kembali: “ Ya itu jika tidak berlaku permasalahan di pertengahan jalan. Namun apa yang berlaku, kapal yang satu lagi belum pun sempat sampai ke Pulau ISLAM yang menjadi hadaf bersama telah dibom dipertengahan jalan. Maka masing-masing berbalas tembakan meriam. Akhirnya , kedua-duanya karam. Maka mulalah kapal Lanun-Lanun Antarabangsa mendarat di pulau Islam dan meratah isinya. Mengapa? Kerana teori-teori sebeginilah”

Umat Islam sekarang perlu hidup ke arah realiti. Jangan hanya suka berteori itu dan ini.

Jika di dalam Daulah Kecil semasa hidup bepersatuan kita sudah tidak mampu untuk melaksanakan perpaduan dan kesatuan. Maka tidak hairanlah nanti jika tertubuhnya Daulah Besar Kerajaan Islam akan tetap timbul permasalahan sebegini. Permasalahan tidak puas hati dengan Kepimpinan, Kepimpinan tidak mantap tarbiyahnya, Kepimpinan itu dan ini tetap akan timbul jika semasa berada di Daulah Kecil Persatuan tidak mampu dipraktikkan.

TIDAK BERSETUJU BUKAN BERMAKSUD MENAFIKAN KEWUJUDAN

Saya tidak menafikan bahawa berbilang-bilang itu wujud. Jika saya menafikan perkara tersebut maka bodohlah saya. Realitinya perkara tersebut telah berlaku. Cuma apa yang ingin saya persoalkan , mengapa perlu wujudnya berbilang-bilang?

Di sini bukan kita ingin timbulkan permasalahan gila kuasa dan sebagainya. Cuma ingin melaksanakan kaedah “ Pimpinan pertama yang perlu ditaati”. Maka jika sudah ada pimpinan pertama di sebuah kampung, mengapa perlu adanya sebuah lagi kumpulan yang datang dan ingin memimpin orang-orang kampung tersebut sedang kepimpinan pertama masih lagi mampu memimpin dan tidak membawa orang-orang kampung tersebut ke arah kerosakan dan maksiat?

SEJARAH MEMBUKTIKAN : PERPECAHAN MENGGEMBIRAKAN MUSUH, MELETIHKAN KAWAN

Charles Martil selaku pimpinan tentera Eropah semasa peperangan dengan umat Islam yang dipimpin oleh Abdul Rahman al-Ghafiqi rahimahullah mengatakan bahawa :

“ Kita tidak perku bertentangan dengan mereka secara berdepan. Ini kerana kesatuan niat mereka serta perpaduan yang mereka pegangi menyebabkan seorang lelaki di kalangan mereka sahaja sudah memadai daripada bilangan yang ramai untuk mengalahkan kita. Kesatuan hati mereka lebih hebat daripada perisai-perisai perang. Maka apa yang perlu kita lakukan sekarang adalah dengan mengalihkan pandangan mereka kepada perpecahan dan perebutan. Maka jika perkara sebegini berlaku , sudah tentu kita semua akan mudah menawan mereka”

Maka disebarkan secara sedikit demi sedikit fahaman perpecahan di kalangan umat Islam ketika tersebut. Apa yang berlaku selepasnya? Akhirnya Saidina Abdul Rahman al-Ghafiqi terpaksa memimpin tentera yang sudah mula berlaku perpecahan dalam di antara mereka. Setelah tujuh hari bertempur, Saidina Abdul Rahman al-Ghafiqi syahid di dalam peperangan tersebut. Umat Islam berada di dalam kerugian yang teramat sangat. Hasil perpecahan halus yang disebarkan musuh, menyebabkan pimpinan mereka sendiri terkorban. Allahu Allah.

Inikah yang kita kehendaki berlaku semula kepada umat Islam?

Perpaduan adalah sebuah mimpi ngeri kepada golongan musuh. Maka disebabkan itulah mereka menyebarkan dan terus menyebarkan api perpecahan dan pergolakan.

Seorang Oreantalis Barat , Laurance Brown mengatakan : “ Jika golongan muslimin bersatu di bawah satu daulah , maka ini akan menjadi laknat kepada alam dan akan menyebabkan bahaya besar berlaku . Namun jika mereka tetap berpecah dan bergolak , maka mereka akan berterusan di dalam keadaan lemah dan tiada memberi sebarang kesan kepada orang lain”

Kebanyakkan Oreantalis telah nampak akan hakikat perpaduan kepada umat Islam dan kebaikan perpecahan ini berterusan kepada mereka. Namun Umat Islam tetap leka, dan tetap menganggap bahawa kamilah yang punya tarbiyah terbaik lantas memandang rendah kepada umat Islam lain. Maka sampai bilakah akan berlakunya perpaduan jika sebelah pihak sahaja memperjuangkannya sedangkan tidak disambut baik oleh sebahagian yang lain?



Semoga semua dapat memikirkan dengan baik setiap perkataan yang saya coretkan di sini. Baca dengan hati terbuka dan fikiran yang matang. Jangan hanya cepat memberikan komentar itu dan ini sebelum cuba memahaminya dengan teliti. Bimbang akan terbuka pekung di dada.

Ya Allah, ampunkan dosaku jika hambaMu berlebihan. Amin Ya Rabbal A’lamin.

Rujukan :

1. تحديات سياسة تواجه الحركة الإسلامية karangan Mustafa al-Tahhan cetakan Darul Tauzi’ Kaherah

2. التمكين للأمة الإسلامية في ضوء القرآن الكريم oleh Dr Muhammad Sayyid Muhd Yusuf cetakan Darul Salam Kaherah

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah, Mesir


Jumaat, 21 Mei 2010

Mari Bershalawat.. Lagu Untuk Peringatan Muda- Mudi


Baru-baru ini saya ada mendengar sebuah lagu daripada Wali Band ( Sebuah Band daripada Indonesia) . Ya walaupun saya bukanlah peminat lagu-lagu mereka namun saya tertarik dengan lagu Mari Berselawat yang dinyanyikan oleh mereka. Walaupun dengan rentak yang agak "ganas" namun apa yang menarik adalah lirik lagu tersebut.

Tentu ada yang akan bertanya : " Kenapa Ust Nazrul nak kena bagitau tentang lirik lagu ini pulak? Bukankah kumpulan-kumpulan nasyid juga ada menyanyikan lagu memuji serta berselawat kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam? "

Saya menjawab : " Kumpulan nasyid memang sudah terkenal menyanyikan lagu-lagu sedemikian maka kita tak akan rasa pelik. Kita akan rasa pelik jika kebanyakkan golongan sebegitu jarang buat , tiba-tiba ada satu kumpulan yang melakukan kejutan. Maka disebabkan itulah saya paparkan di sini"

Kita tak pasti, kemungkinan satu masa nanti ahli Band ini akan menjadi seorang yang dekat dengan Baginda sallallahu alaihi wasallam berkat sebuah lagu selawat yang mereka nyanyikan dalam keadaan mereka sedar kekurangan yang ada pada diri mereka. Berbanding orang yang berselawat tetapi di dalam hati mereka penuh dengan sifat angkuh dan bongkak konon dirinya yang terbaik di sisi Allah taala malah menganggap selayaknya menerima anugerah Syafaat daripada Baginda sallallahu alaihi wasallam.


Moga-moga lagu ini akan menjadi syafaat kepada mereka di akhirat kelak bilamana bertemu Baginda sallallahu alaihi wasallam.



Sholatullah salamullah, ‘ala Thoha Rasulillah
Sholatullah salamullah, ‘ala Yasin Habibillah
Tawasalna bibismillah, wa bilhadi Rasulillah,
Wa kulli mujahidin lillah, bi ahli badri, ya Allah

Daripada kita pacaran
Lebih baik kita sholawatan
Daripada kita berduaan
Nanti bakal di hasut setan

Awas jangan dekat-dekatan
Kita ‘kan belum ada ikatan
Daripada dekat-dekatan
Mending kita sholawatan

Sholatullah salamullah, ‘ala Thoha Rasulillah
Sholatullah salamullah, ‘ala Yasin Habibillah
Tawasalna bibismillah, wa bilhadi Rasulillah,
Wa kulli mujahidin lillah, bi ahli badri, ya Allah

Bukan aku tak suka padamu
Bukan aku tak mau denganmu
Tapi aku mau liat dulu
Setebal apa imanmu

Sudahlah engkau lupakan
Anggap saja kita ta’arufan
Sudahlah ku jangan kau pikirkan
Mending kita sholawatan

Sholatullah salamullah, ‘ala Thoha Rasulillah
Sholatullah salamullah, ‘ala Yasin Habibillah
Tawasalna bibismillah, wa bilhadi Rasulillah,
Wa kulli mujahidin lillah, bi ahli badri, ya Allah

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Hayyu 7,
Kaherah Mesir

Selasa, 18 Mei 2010

Benci Maksiat.. Bukan Si Pembuat Maksiat

Tertarik dengan ucapan yang disampaikan oleh Syaikhuna al-Allamah Habib Ali al-Jifri hafizahullah berkenaan “ Pandangan” . Saya terfikir kalau semua orang dapat amalkan seperti apa yang disampaikan oleh Syaikhuna al-Allamah sudah tentu akan wujudnya berbaik sangka dan berlapang dada dengan semua orang.

Kisah seorang ahli ibadah pada zaman Bani Israel yang tidak pernah melakukan maksiat selama hampir 500 tahun . Hebatnya beliau sehingga bilamana berjalan di bawah terik matahari maka beliau akan dilindungi awan. Namun disebabkan ada rasa takabbur di dalam diri bilamana bertemu dengan seorang ahli maksiat. Maka nikmat tersebut terus berpindah kepada si lelaki ahli maksiat tersebut. Mengapa boleh terjadi sedemikian? Ya, hanya kerana si lelaki ahli maksiat tersebut punya rasa rendah diri bilamana bertembung dengan ahli ibadah tersebut. Rasa tidak layak bilamana dirinya yang hina bertembung dengan seorang abid yang mulia. Manakala si abid, merasa jijik bilamana bertembung dengan ahli maksiat tersebut. Disebabkan sisi pandangan yang berbeza antara satu sama lain, maka ini menyebabkan nikmat yang Allah taala berikan kepada si abid iaitu dilindungi awan setiap kali berjalan terus berpindah kepada si lelaki ahli maksiat tersebut.

MasyaAllah, inilah sari pati ilmu Tasawuf yang diperjuangkan oleh para ulama Ahlusunnah Wal Jamaah. Tidak merasakan diri lebih daripada orang lain. Tidak merasakan bahawa hanya diri ini yang layak masuk ke Syurga Allah taala. Bilamana melihat seseorang yang tergelincir daripada jalan Allah taala, terus ditempelak dan dicaci maki zat si pembuat maksiat tersebut. Seolah-olah si ahli maksiat sudah tidak punya peluang untuk bertaubat. Kekadang lupa, kemungkinan orang yang kita caci maki kerana maksiat yang dilakukan olehnya mungkin bisa menjadi seorang yang lebih baik daripada si pencaci. Allah taala berhak membolak-balikkan hati seseorang.

BENCI MAKSIAT, BUKAN SI PEMBUAT MAKSIAT

Ini yang perlu ada pada seorang muslim yang sejati. Kita membenci maksiat dan kesalahan yang dilakukan bukannya zat pembuat maksiat tersebut. Perumpamaannya mudah :

“ Kita membenci bau busuk pada bangkai tersebut, bukannya pada bangkai itu sendiri. Ya kemungkinan bangkai tersebut adalah binatang peliharaan yang paling kita sayangi sebelum rohnya dicabut. Namun bilamana rohnya sudah dicabut, serta berlalunya waktu tertentu menyebabkan mayat tersebut berubah baunya menjadi busuk. Adakah dengan sebab bau busuk pada bangkai tersebut menyebabkan kita terus mencaci maki binatang kesayangan kita sendiri?”

Ya begitu juga dengan maksiat. Kita ibaratkan ianya sebagai bau busuk yang ada pada seseorang. Bau busuk tidak akan hilang jika semua hanya pandai mencai maki semata-mata. Namun apa yang sepatutnya kita lakukan adalah dengan menunjukkan kepada seseorang yang punya bau busuk tersebut cara yang terbaik untuk mengeluarkan dirinya daripada bau busuk itu.


SAYANG TAK SEMESTINYA BERDIAM DIRI

Ya, sayang kepada seseorang bukannya bermaksud kita akan berdiam diri bilamana melihat dirinya melakukan maksiat. Namun apa yang perlu dilakukan adalah mencari jalan terbaik bagaimana ingin mengubah perkara tersebut. Ini barulah sayang yang sebenar. Kalau kita berdiam diri daripada menegur , maka ini bermakna kita menyukai sahabat kita menjerumuskan dirinya ke dalam neraka. Sayangkah begitu?

Cara memalukan seseorang dihadapan orang ramai, menjatuhkan air mukanya bukanlah cara yang terbaik. Malah akan menyebabkan semakin jauh daripada kebenaran.

Kebanyakkan orang yang baik bilamana melihat seseorang tidak memakai tudung akan mengatakan : “ Ish.. Teruknya dia tu, tak pakai tudung!!” .

Mengapa kita tidak cuba mengubah perkataan kita kepada : “ Kenapa dia tak pakai tudung? Bukankah ianya wajib? Emm, mungkin dia tak dapat penjelasan sebenar berkenaan fadhilat memakai tudung. InsyaAllah selepas dia memahami akan hukum hakam memakai tudung dia akan berubah sedikit demi sedikit. Berkemungkinan dia akan jadi lebih baik daripada diri aku satu hari nanti”

KEMUNGKINAN DOSA YANG DILAKUKAN AKAN MENYEBABKAN DIRINYA HAMPIR DENGAN ALLAH TAALA

Jika difikirkan sedalam-dalamnya, ya mungkin inilah hikmahnya mengapa Allah taala menjadikan dosa dan pahala. Ada orang yang terfikir di benak fikirannya “ Mengapa perlu ada dosa? Kan sudah baik kalau yang ada hanya pahala semata.”

Jika berdosa barulah kita akan rasakan betapa diri ini hina di Allah taala, merasa ingin bertaubat serta menghampirkan serta meletakkan sempadan di antara dirinya dan dosa.

Mengapa perlu ada busuk? Rasanya sudah memadai jika wangi meliputi buana.

Cuba fikirkan sedalam mungkin. Jika tidak punya bau busuk, bagaimana kita boleh membezakan ini wangi dan itu busuk? Jadi semua yang Allah taala jadikan punya hikmahnya. Kita diberikan akal untuk berfikir. Gunakan akal untuk kebaikkan, gunakan akal untuk ISLAM, gunakan akal untuk UMMAH.

Semoga diri ini mampu beramal sebelum mengucapkannya. Amin Ya Rabb

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah Mesir

Sabtu, 15 Mei 2010

Persoalan Talak.. Penyelesaiannya

Terima kasih kepada Merpati yang bertanyakan soalan berkenaan dengan talak kepada saya. Saya memohon kepada Allah taala semoga diberikan kefahaman yang benar ketika menjawab persoalan yang dikemukakan.

****

SOALAN PERTAMA

Seorang suami melafazkan talak seperti mengucapkan : Aku ceraikan kau..aku ceraikan kau..aku ceraikan kau..aku ceraikan kau..dan kesemuanya disebutkan di dalam satu majlis..dengan perasaan marah...adakah lafaz lebih daripada 3 kali itu jatuh kepada talak 1 atau 3?

JAWAPAN :

Talak telah terjadi dengan melafazkan lafaz talak secara jelas seperti “Aku Ceraikan Engkau”. Manakala masalah melafazkan talak secara berulang-ulang kali di dalam satu majlis adalah dikira mengikut bilangan lafaz tersebut berdasarkan mazhab al-Imam Syafie radhiyallahu anhu. Jika seorang suami melafazkan talak secara jelas sebanyak lebih daripada 3 kali maka yang dikira hanyalah tiga sahaja manakala yang selebihnya dianggap sia-sia.

Perasaan marah ketika melafazkan talak tidaklah diambil kira. Ini kerana kebiasaannya, talak akan dilafazkan sememangnya ketika marah.

Seseorang pernah bertanya kepada Saidina Uthman bin Affan radhiyallahu anhu : “ Aku telah mentalakkan isteriku sebanyak 100 kali, bagaimana Ya Amirul Mukminin?” Maka Saidina Uthman radhiyallahu anhu menjawab : “ Tiga talak yang pertama telah mengharamkan hubunganmu dengan isterimu manakala 97 yang selebihnya hanyalah permusuhan di antara dirimu dan isterimu” .

Perkara yang sama pernah ditanyakan kepada Saidina Ali bin Abi Talib radhiyallahu anhu wa alaihi al-salam.

****

SOALAN KEDUA

Apabila suami sedar dan ditanya tentang lafaz tersebut..maka suami mengatakan bahawa dia tidak melafazkan apa-apa lafaz talak pun..jadi adakah jatuh talak tersebut?? dan apabila dibawa permasalahan di hadapan qadi..suami tidak mengaku bahawa dia ada menyebutkan lafaz talak..jadi macamana ye Ustaz?

JAWAPAN

Jika si isteri mendengar dengan jelas bahawa si suami telah mentalakkan dirinya sebanyak 3 kali tetapi si suami tetap mengingkarinya maka pendapat yang diterima adalah pendapat si suami. Maka si suami perlu mengakui di hadapan Qadhi bahawa dia tidak melafazkan cerai dan perlulah bagi si suami untuk bersumpah di hadapan qadhi.

Namun para ulama Syafieyah mengatakan bahawa si isteri yang mendengar perkataan tersebut secara jelas perlulah menjauhkan diri daripada suami sekadar kemampuannya dan tidak membenarkan dirinya disentuh oleh suaminya untuk disetubuhi.

****

SOALAN KETIGA

Isteri ditalak sewaktu hamil..haram hukumnya..tapi apabila dia rujuk kembali..adakah berkurang 1 koata talak suami apabila lahirnya anak itu?

JAWAPAN

Pertamanya : Perlu diperbetulkan, talak ketika seseorang perempuan tersebut di dalam keadaan hamil tidaklah haram. Malah kata para ulama talak kepada seorang perempuan hamil , kanak-kanak serta perempuan yang sudah terlalu tua tidak langsung termasuk di dalam kategori talak sunni atau bid’ie.

Kedua : 1 koata talak suami tetap akan berkurang apabila lahirnya anak tersebut.

****

SOALAN KEEMPAT

Isteri ragu-ragu tentang lafaz suami..selalu sebut lafaz.. “Apakata kita bercerai talak 1?atau..nak ke kita bercerai talak 1?”Adakah jatuh talaknya ustaz?

JAWAPAN

Ini disebutkan oleh para ulama sebagai talak ta’liq. Maka jika si isteri bersetuju dengan mengatakan “ Nak” maka akan jatuhlah talak satu tersebut. Jadi janganlah bermain-main dengan lafaz talak tersebut.

****

SOALAN KELIMA

Di dalam telefon..suami sedang marah..isteri seperti mendengar kata-kata suami seperti menceraikannya..tapi apabila ditanya pada suami ..suami mengatakan bahawa dia tidak melafazkan talak..jadi macamana ustaz?kerana hati si isteri ragu-ragu..

JAWAPAN

Persoalan ini juga berkaitan dengan perbezaan pendapat di antara suami isteri adakah si suami melafazkan talak atau tidak kemudiannya dinafikan oleh si suami.

Para ulama mengatakan bahawa , di dalam permasalahan sebegini pendapat yang diterima adalah pendapat di bahagian suami dan suami tersebut perlulah bersumpah bahawa dia tidak melafazkan talak ketika berbicara di dalam telefon tersebut.

Berkemungkinan si isteri hanya menyangka bahawa ianya terdengar lafaz talak namun hakikatnya adalah sebaliknya. Maka perkahwinan tersebut adalah seperti biasa.

****

SOALAN KEENAM

Suami pernah melafazkan talak..tetapi lupa sudah berapa kali melafazkannya..dihadapan qadi pun masih tidak ingat berapa kali..jadi talak itu jatuh kepada talak berapa?adakah kembali kpd yang sedikit?

JAWAPAN

Berdasarkan persoalan ini, jelas menunjukkan bahawa si suami pernah melafazkan talak tersebut namun selepasnya terlupa bilangan talak yang diucapkan.Maka kata para ulama al-Syafieyah , jika berlaku sedemikian ianya akan dikembalikan kepada bilangan yang paling sedikit. Maksudnya jika si suami keliru sama ada pernah menjatuhkan talak satu atau dua maka diambil kira talak satu tersebut.

Namun wara’ di dalam permasalahan ini adalah lebih baik untuk menjaga agama dan maruahnya. Jika mengikut hukum wara’ maka si suami perlulah mengambil kira yang paling banyak bilangannya.


****


Semoga Merpati dan sahabat-sahabat sekalian dapat mengambil manfaat daripada apa yang disampaikan. Saya berharap agar yang bertanyakan soalan selepas ini dapat menggunakan nama sebenar atau nama manusia. Ini kerana, bilamana saya menulis seolah-olah saya menjawab soalan kepada seekor burung merpati yang comel..hehe.. bergurau.. jangan marah ye merpati.

Rujukan :

المعتمد في الفقه الشافعى 4/135-169 للأستاذ الدكتور محمد الزحيلي

الطلاق للأستاذ الدكتور أحمد الحجي الكردي

حاشية الإمام المحقق إبراهيم الباجوري على فتح القريب المجلد الثاني

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah, Mesir

Khamis, 13 Mei 2010

Ini Manhaj Azhari Sebenar... Jangan Sekadar Mendakwa-Dakwi

Ramai orang pada zaman sekarang suka mendakwa-dakwi itu dan ini bagi membenarkan kelompok dan pegangan rapuh yang mereka dokongi. Lebih melucukan ada dikalangan pihak-pihak ini yang menafikan bahawa mereka adalah termasuk di dalam kelompok tersebut dengan melakukan penafian demi penafian walau semua orang sudah mengetahuinya. Malu mengaku bahawa mereka adalah golongan Wahabi maka mereka meletakkan nama mereka sebagai Salafi. Begitulah kelompok kekeringan manhaj dan pegangan. Tidak tetap pendirian.

Geli hati bilamana ada golongan yang meminta agar saya tidak membenci golongan wahabi dan turut meminta agar saya tidak terlalu membela para ulama Sufi. Saya ingin bertanya , dan saya minta kepada golongan ini untuk menjawab :

“ Boleh Tuan tunjukkan dimanakah perkataan saya yang menunjukkan bahawa saya terlalu membenci wahabi?”

Saya cuma menegur dan memberikan jawapan terhadap kebobrokan pemikiran yang mereka bawa. Mengkritik dan memberikan hujah semata-mata. Jika ini dinilai bahawa saya membenci golongan wahabi maka ini ternyata penilaian yang dangkal dan tidak professional. Jika seorang sahabat mengkritik hasil kerja sahabatnya yang lain, adakah ini bermakna pengkritik tersebut membenci sahabat yang dikritiknya? Hasil kritikan itulah yang menyebabkan seseorang itu akan menjadi lebih maju dan mencari kebenaran . Bukannya menutup mata dan hati daripada menerima kebenaran walaupun sudah disajikan di depan mata. Allahu Allah.

Seperkara lagi , mereka juga sudah berani mengaku bahawa mereka juga mengetahui manhaj al-Azhar al-Syariff. Sedangkan hakikat sebenarnya merekalah yang paling jauh daripada manhaj tersebut. Jika benar mereka mengetahui tentang manhaj tersebut, sekali lagi saya ingin bertanya:

“ Di manakah kamu (yang mendakwa bahawa cukup memahami manhaj al-Azhar al-Syariff) mengambil manhaj tersebut?”

Jangan sekadar mendakwa, tunjukkan bukti di mana dan daripada siapa yang kamu perolehi perkara tersebut?

* * *

Baru-baru ini, setelah tamat pembacaan kitab Hadis 40 al-Imam al-Nawawi rahimahullah oleh Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Muhammad Ibrahim Abd Ba’ith al-Kattani al-Husaini hafizahullah di Rumah Kedah , saya bersama sahabat-sahabat yang hadir pada malam tersebut sempat bersembang-sembang dengan Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Usamah Sayyid al-Azhari ( lihat gambar di atas ) berhampiran kereta beliau. Sambil berbicara , Syaikhuna al-Muhaddis terus menuju ke bahagian belakang kereta beliau lalu mengeluarkan sebuah risalah yang cukup menarik cetakannya lalu menyerahkan risalah tersebut kepada Ust Khairul Abdan , selaku Ketua Badan Ilmiyah Majlis Kebajikan Keluarga Kedah ( MKKK ). Syaikhuna menyampaikan pesanan agar tidak difotostat risalah tersebut. Pihak MKKK bercadang untuk meletakkan risalah tersebut di Maktabah MKKK.

Inilah Risalah karangan Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Usamah Sayyid al-Azhari hafizahullah

Saya membelek-belek helaian demi helaian risalah tersebut. Risalah yang diberi nama :



Dikarang sendiri oleh Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Usamah al-Sayyid Mahmud al-Azhari hafizahullah sendiri.

Sudah lama saya menantikan tulisan berkenaan Manhaj al-Azhar al-Syarif daripada sentuhan ulamanya sendiri. Alhamdulillah , kini ianya benar-benar ada di depan mata saya sekarang.

Alhamdulillah, Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Usamah al-Sayyid Mahmud al-Azhari hafizahullah sendiri memberikan keizinan kepada saya untuk menterjemahkannya kepada Bahasa Melayu . Semoga Allah taala memberikan kekuatan untuk al-Faqir menterjemahkannya sehingga selesai.

Syaikhuna al-Allamah mengatakan berdasarkan pemerhatian dan penelitian beliau sepanjang proses pembelajaran dan pengajaran di al-Azhar al-Syariff, beliau dapat simpulkan bahawa ciri-ciri utama bagi pembinaan jati diri seorang Azhari adalah terbina daripada 8 ciri serta manhaj utama:

1. Bersambung Sanad ( silsilah ) pengambilan ilmu sama ada secara riwayah, dirayah serta tazkiyah. Ini akan diperolehi bilamana seseorang tersebut bertalaqqi ilmu serta bersahabat dengan para ulama di Bumi al-Azhar ini. Ini perlulah dilakukan dalam tempoh masa yang lama bagi memperolehi keahlian serta kefahaman yang jelas tentang ilmu sebenar di dalam Islam. Ini jelas menunjukkan bahawa ilmu itu diperolehi dengan cara bertalaqqi dengan para ulama bukan sekadar membaca tanpa guru.

2. Mengambil perhatian di dalam menguasai ilmu-ilmu asas bagi mempelajari serta memahami al-Quran dan al-Sunnah seperti ilmu Nahwu, Sarf, Balaghah, al-Ishtiqaq, Usul Fiqh, Ulum al-Hadis, Ulum al-Quran dan lain-lain.

3. Mengetahui secara menyeluruh serta jelas tentang Maqasid al-Syariah ( Prinsip-Prinsip di dalam Syariat). Pengetahuan secara mendalam terhadap Maqasid Syariah menyebabkan seseorang tersebut akan dapat membezakan perkara usul dan cabang di dalam agama. Maka ini akan menyebabkan seorang Azhari tersebut tidak akan cepat menghukum sewenang-wenangnya serta akan berlembut dengan golongan yang Jahil serta memberikan tunjuk ajar sebaiknya kepada mereka.

4. Meletakkan ayat al-Quran pada tempat yang sepatutnya. Ini jelas menunjukkan bahawa manhaj al-Azhar berbeza dengan manhaj sesetengah pihak yang terkadang meletakkan ayat yang diturunkan kepada orang-orang kafir kepada golongan Muslimin. Bilamana perkara sebegini berlaku maka secara tidak langsung akan wujud perpecahan serta buruk sangka kepada muslim yang lain.

5. Membesarkan kedudukan Umat Baginda sallallahu alaihi wasallam. Bilamana seorang Azhari tersebut mengetahui akan kedudukan serta kemuliaan Umat Baginda sallallahu alaihi wasallam, maka secara tidak langsung akan hilanglah perasaan ingin menuduh fasiq kepada umat Islam yang lain, menghukum kafir, ahli Bid’ah serta lain-lain hanya kerana melakukan perkara yang bagi fikiran mereka(yang tidak bermanhaj seperti Azhari) adalah merupakan Syirik Terbesar seperti Bertawassul dan lain-lain. Sedangkan hakikat sebenarnya adalah bertentangan dengan apa yang mereka fikirkan.

6. Meletakkan bahawa perkara paling utama adalah menyampaikan hidayah Islam kepada seluruh alam.

7. Mempunyai ciri-ciri lengkap di dalam pembentukan ilmu iaitu dengan 1) berpandukan al-Quran, al-Sunnah, Ijma’ dan al-Qiyas, 2) mempunyai manhaj ilmu yang muktamad serta mempunyai kaedah yang jelas bagi memahami sesuatu nas tersebut, 3) mempunyai kemampuan serta anugerah daripada Allah taala bagi mendalami ilmu tersebut. Ini jelas menunjukkan bahawa manhaj al-Azhar berbeza dengan manhaj yang lain . Jika tidak punya kaedah yang jelas di dalam pembentukan ilmu maka akan lahirlah kelompok yang hanya mengetahui istilah dalil tetapi tidak mengetahui apakah cara untuk mengeluarkannya , mengumpul serta meneliti dalil satu persatu berdasarkan keahlian seseorang tersebut di dalam bidang ilmu tersebut.

8. Sentiasa mengambil faedah daripada Turath Ummah (Tinggalan umat Islam terdahulu seperti kitab-kitab karya mereka serta apa sahaja yang memberikan faedah dan manfaat), menyedari akan kedudukan serta keagungan tinggalan umat Islam silam serta mengetahui cara bagaimana mengambil segala faedah daripadanya .

Inilah manhaj yang dipegang dan sepatutnya difahami secara lumat oleh penuntut ilmu di al-Azhar al-Syarif. Jika perkara sebegini tidak lagi difahami dengan baik, maka janganlah mengaku pandai serta menuduh orang lain berlagak sombong sedangkan hakikat sebenarnya merekalah yang berlagak sombong tersebut.

Semoga semua dapat mengambil manfaat .

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah, Mesir

p/s : Saya cuma menterjemahkan isi penting di dalam risalah tersebut sahaja, bukan keseluruhannya. Terjemahan secara keseluruhannya akan dimasukkan di dalam risalah Syaikhuna nanti bilamana cetakan pelbagai bahasa dikeluarkan.

Selasa, 11 Mei 2010

Beradablah Selagi Diberikan Peluang Oleh Allah taala

Benarlah kata-kata para ulama “ Seseorang tersebut akan menjadi musuh kepada perkara yang tidak diketahuinya”. Hanya kerana tidak mampu memahami kalam para ulama sufi dengan baik maka terus ditohmah dan dicerca malah ditaburkan fitnah bahawa para ulama sufi adalah golongan yang sesat. Tidak dinafikan bahawa sebahagian ucapan para ulama sufi menimbulkan tanda tanya kepada yang membaca dan mendengarnya. Namun , sikap professional yang sebenar jika tidak memahami bukanlah dengan melemparkan tuduhan tetapi bertanya kepada yang memahaminya. Siapakah yang mampu memahami kalam-kalam mereka? Maka jawapannya sudah tentulah golongan yang menceburkan diri di dalam bidangnya.

Layakkah bagi saya yang tidak mendalami ilmu perubatan akan mencerca dan menempelak bilamana saya tidak mampu memahami bahasa yang digunakan oleh para ilmuan di dalam bidang kedoktoran? Adakah disebabkan saya tidak memahaminya maka saya akan mengatakan bahawa ilmu kedoktoran ini adalah sesat lagi menyesatkan? Saya kira, orang gila juga akan mengatakan bahawa golongan yang berpendapat sedemikian adalah lebih gila daripada dirinya.

Pagi ini saya membelek helaian demi helaian kitab Fatawa al-Hadithiyah karangan ulama besar Islam yang bermazhab Syafie , al-Imam al-Allamah al-Muhaddis al-Sufi Syaikhul Islam Ahmad Syihabuddin bin Hajar al-Haitami al-Makki radhiyallahu anhu (909- 974 H). Kitab ini diperakui oleh para ulama mempunyai nilai ilmu yang cukup tinggi. Di dalamnya, al-Imam Ibn Hajar al-Haitami radhiyallahu anhu menjawab segala persoalan yang terkadang kita merasakan ianya agak pelik namun mampu dijawab oleh beliau dengan hujjah ilmiyyah yang cukup mantap.

Antara soalan yang menarik perhatian saya adalah berkenaan tohmahan sebahagian ulama terhadap golongan ulama sufi, serta bagaimanakah keadaan mereka ?

Al-Imam Ibn Hajar al-Haitami menjawab bahawa tidaklah sepatutnya bagi seseorang tersebut mengingkari serta meletakkan kebencian kepada para ulama sufi. Ini kerana ianya umpama racun yang mampu membunuh jiwa si pencaci itu sendiri. Ini terbukti dengan perkara-perkara yang disaksikan sendiri oleh umat pada ketika itu berlaku kepada pembenci golongan sufi ini.

Al-Imam Ibn Hajar menceritakan bahawa terdapat seorang ulama yang cukup membenci seorang wali Allah taala .Ulama tersebut bernama Ibn al-Saqqa’ . Sejarah membuktikan bahawa Ibn Saqqa’ kemudiannya mati di dalam keadaan kafir nau’zubillahi min zalik. Ketika Ibn al-Saqqa’ di dalam keadaan nazak, setiap kali orang memalingkan wajahnya ke arah kiblat maka dia akan berpaling membelakanginya. Begitulah seterusnya sehinggalah dia mati di dalam keadaan berpaling wajahnya daripada kiblat. Ibn al- Saqqa’ adalah merupakan seorang yang sangat alim pada zamannya malah seorang yang sangat cerdik serta masyhur. Namun akhirnya dia memeluk agama Kristian.

al-Imam Ibn Hajar juga menceritakan bahawa al-Imam al-Arifin Sultan al-Auliya’ al-Syeikh Abdul Qadir al-Jilani radhiyallahu anhu bersama dua lagi sahabatnya pernah bertandang ke rumah seorang wali Allah taala. Kedua-dua sahabat yang datang bersama al-Imam Abdul Qadir tidak menjaga adab ketika bersama dengan wali Allah tersebut maka mereka tidak mendapat keberkatan di dalam hidup mereka. Namun al-Imam Abdul Qadir al-Jilani cukup menjaga adab maka berkat adab yang ditunjukkan , wali Allah taala tersebut mendoakan agar Allah taala menjadikannya salah seorang wali Allah taala malah mencapai peringkat al-Qutb.

Salah seorang ulama sufi lagi arif billah mengatakan bahawa : “ Sekurang-kurang balasan kepada seseorang yang membenci orang-orang soleh di sisi Allah taala adalah dengan diharamkan bagi mendapatkan keberkatan”.

Kata mereka lagi : “ Dibimbangi golongan sebegini akan mati di dalam keadaan yang tidak baik, semoga Allah taala melindungi kita daripada ketentuan yang tidak baik di akhir kehidupan kelak”.

Para ulama mengatakan bahawa : “ Tidaklah Allah taala mengisyhtiharkan perang kepada sesuatu maksiat melainkan kepada golongan yang memerangi para wali Allah taala serta para pemakan riba. Setiap daripada dua golongan ini sentiasa dibimbangi akan mati di dalam keadaan yang tidak baik . Ini kerana Allah taala tidak akan mengisytiharkan perang melainkan kepada golongan kafir”.

Allahu Allah… Semoga kita semua tidak termasuk di dalam golongan yang membenci para ulama sufi .

INGATAN BERSAMA

Perlu diingatkan bersama, kami yang mempelajari manhaj al-Azhar al-Syariff tidaklah suka mengkafirkan golongan yang berbeza pendapat dengan kami sewenang-wenangnya. Malah para guru kami tidak pernah mengajarkan kepada kami untuk mengkafirkan golongan Salafi aka Wahabi . Golongan wahabi aka salafi ini adalah golongan yang terlalu bersemangat serta tidak mempunyai manhaj yang jelas. Disebabkan itulah mereka terlalu cepat meletakkan hukum itu dan ini kepada manusia umumnya terutama kepada sesiapa yang berbeza pendapat dengan mereka. Golongan ini perlu diberikan tunjuk ajar yang terbaik. Pendekatan bergaduh serta mencaci maki di antara satu sama lain tidaklah dituntut di dalam Islam.

ajarlah anak-anak kita semua beradab dengan para ulama

Semoga semua dapat mengambil manfaat daripada tulisan ringkas saya kali ini. Saya tidaklah menterjemahkan satu persatu fatwa al-Imam Ibn Hajar tersebut. Sekadar berkongsi sedikit sebanyak apa yang terdapat di dalamnya.

Beradablah selagi diberikan peluang oleh Allah taala, bimbang menyesal di kemudian hari.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah Mesir

Isnin, 3 Mei 2010

Jawapan Kepada Tohmahan Ust Abdullah Zaik Terhadap Ulama Sufi

Ada seorang sahabat telah menghantar kepada saya link penulisan tokoh ISMA Malaysia iaitu Ust Abdullah Zaik berkaitan Tauhid Tiga Serangkai. Saya memuji sikapnya yang tidak ingin membahaskan perkara-perkara furu’ bimbang akan semakin berpecah umat Islam hanya dengan petelingkahan yang boleh diselesaikan dengan cara baik. Namun apa yang sangat saya kesali adalah bilamana beliau mengatakan bahawa :

“Cabaran yang dihadapi oleh Ibnu Taimiyyah pada waktu itu ialah suasana umat Islam yang tenggelam dengan tasawuf / tarikat sehingga tidak peduli walaupun negara sedang diserang musuh. Tasawuf yang berpegang kepada hakikat dan mengabaikan syariat. Apa yang Ibnu Taimayyah ingin jelaskan ialah bahawa apa yang diasyikkan oleh golongan tasawuf dengan khawatnya (dan apa yang dia istilahkan sebagai hakikat) ialah semata-mata menyemarakkan tauhid dari segi rububiyyah sahaja, sedangkan di sana ada lagi bahagian tauhid yang perlu dipenuhi iaitu tauhid uluhiyyah. Kita tidak boleh asyik dengan zauq semata-mata sedang pada masa yang sama kita meninggalkan syariat Allah, seperti solat jamaah dan jihad fisabilillah untuk mempertahankan agama dan tanah air”.

Perkataan daripada Ust Abdullah Zaik , seolah-olah ingin mengatakan bahawa suasana ketika tersebut terbahagi kepada dua kelompok. Kelompok pertama adalah penyokong Tauhid Tiga Serangkai yang dipelopori oleh al-Imam Ibn Taimiyah rahimahullah , manakala kelompok kedua pula adalah terdiri daripada kalangan umat Islam yang tenggelam dengan Tasawuf dan Tarikat.

Lebih menyedihkan adalah tohmahan beliau dengan mengatakan bahawa golongan Sufi ini langsung tidak mempedulikan hal ehwal umat Islam yang diserang ketika tersebut. Benarkah dakwaan sebegini? Layakkah dakwaan sebegini keluar daripada tulisan seorang yang kononnya punya sijil dalam pendidikan ?

SUASANA ZAMAN TERSEBUT

Al-Imam Ibn Taimiyah lahir pada tahun 661 H dan wafat pada 26 Zul Qa’dah 728 H. Dalam tempoh tersebut berlakunya peperangan di antara umat Islam dan tentera TarTar. Saya ingin menyebutkan kepada sidang pembaca sekalian secara ringkas di antara para ulama sufi yang terlibat di dalam peperangan tersebut serta mana-mana peperangan sekaligus menolak tohmahan dan dakwaan Ust Abdullah Zaik yang mengatakan bahawa golongan Sufi hanya sibuk dengan zauq mereka tanpa mempedulikan hal ehwal masyarakat.

Siapa tidak kenal dengan al-Imam Muhyiddin bin Zakariyya al-Nawawi rahimahullah wafat 676 H, salah seorang mujtahid di dalam Mazhab al-Imam al-Syafie , ulama Sufi yang cukup hebat. Siapa lagi yang memberikan tekanan dan desakan kepada Sultan al-Zahir Bibris rahimahullah untuk memerangi tentera Tartar ketika itu jika bukan al-Imam al-Nawawi rahimahullah? Malah Sultan Bibris mengatakan :

“ Aku cukup takut kepada lelaki ini ( al-Imam al-Nawawi rahimahullah)” .

Ini disebutkan di dalam kitab Tazkirah al-Ayyubiyah ( manuskrip bernombor 7814 mukasurat 53).

PERANAN ULAMA SUFI DI DALAM MENGISLAMKAN MONGGOL

Sejarah Islam adalah merupakan sejarah yang paling memeningkan para Oreantalis. Selalunya golongan penjajah akan bisa menguasai Negara yang dijajahnya. Namun sebaliknya berlaku bilamana tentera Monggol menguasai Negara Umat Islam ketika tersebut, penjajah yang mengikut agama Negara yang dijajah, bukan yang dijajah mengikut penjajah. Bagaimana ianya berlaku? Tidak lain dengan wujudnya golongan yang dekat dirinya dengan Allah taala dan RasulNya. Kecintaan mereka kepada Allah taala dan RasulNya menjauhkan mereka daripada takut kepada celaan orang yang mencela serta kezaliman penjajah ketika tersebut.

Jika kita melihat kepada kitab-kitab sejarah Islam, disebutkan oleh para ulama bahawa di antara penyebab berjayanya Sultan Zahir Bibris memenangi peperangan adalah kerana wujudnya hubungan baik dengan Barakah Khan ( wafat 665 H) beliau merupakan cucu lelaki Gengis Khan. Hubungan ini berlaku ketika Barakah Khan pulang daripada pertemuan dengan al-Imam al-Syeikh Sofiyuddin al-Bakharzi , Khalifah Tariqat Kabrawiyah. Para ulama menyebutkan bahawa Barakah Khan berkenan untuk memeluk Islam setelah bertemu dengan ulama Sufi ini iaitu al-Syeikh Sofiyuddin al-Bakharzi rahimahullah.

Begitu juga dengan peranan yang dilakukan seorang lagi ulama besar Sufi di dalam mengislamkan para pembesar serta tentera Monggol iaitu al-Syeikh Saaduddin bin Hammuyah (wafat 652 H).

Raja Ghazan , salah seorang cucu Holako juga memeluk agama Islam hasil dakwah daripada al-Imam Ibrahim al-Juwaini al-Syafie al-Sufi rahimahullah ( wafat 722 H). Hasilnya menyebabkan seluruh tentera pimpinan Raja Ghazan yang kebanyakkannya berada di Iran dan kawasan sekitarnya telah menerima cahaya agama Allah taala.

Kawasan Asia Tengah menyaksikan bahawa hidayah Allah taala telah menusuk ke dalam kalbu Raja Kashghar Timor Khan al-Monggoli ( wafat 765 H) bilamana berlaku pertemuan di antara beliau dengan al-Imam al-Syeikh Jamaluddin al-Bukhari al-Naqsyabandi ( antara Ulama Besar bertariqat Naqsyabandi) . Keberanian serta keikhlasan al-Imam Jamaluddin al-Bukhari menyebabkan Raja Timor Khan tertarik memeluk Islam. Ianya berlaku bilamana Timor Khan mengatakan kepada al-Imam Jamaluddin dan sahabat-sahabatnya :

“ Harga anjing lebih tinggi berbanding dengan harga diri kamu semua ( sambil mengisyaratkan kepada al-Imam Jamaluddin dan sahabat-sahabatnya )”

Al-Imam Jamaluddin al-Bukhari lalu menjawab : “ Ya, Mungkin benar katamu itupun jika kami tidak memeluk agama Allah ini. Namun kami menjadi mulia hanya kerana kami memeluk agama Allah taala ini”

Di kawasan Banggal pula, kelihatan ramai para tentera Monggol berpusu-pusu memeluk agama Allah taala . Semuanya adalah berkat jasa al-Imam al-Sufi Jalaluddin al-Tibrizi rahimahullah.Ini seperti disebutkan di dalam catatan Rehlah al-Imam Ibn Battuta rahimahullah.

Joban ( wafat 736 H) salah seorang pembesar Monggol telah menjadi salah seorang pengikut setia kepada al-Syeikh al-Murabbi Sofiyuddin al-Ardabili rahimahullah. Pernah sekali Joban rahimahullah bertanyakan kepada al-Imam al-Ardabili :

“ Mana lebih banyak, tentera Sultan atau murid kepada Syeikh?”

Maka al-Imam al-Ardabili menjawab :

“ Murid-muridku di Iran sahaja sudah melebihi bilangan mereka daripada tentera Sultan itu sendiri”

Nah, ini adalah sebahagian daripada peranan ulama Sufi di dalam peperangan menentang tentera Monggol. Peperangan di dalam Islam bukan semata-mata bertujuan menumpahkan darah umat manusia. Jika begitu hadaf dan tujuannya, maka samalah kita dengan golongan yang tidak beragama. Namun tujuan peperangan di dalam Islam adalah menyebarkan risalah dakwah mempamerkan kecantikan Islam kepada pihak musuh. Inilah yang dijalankan oleh para ulama sufi ketika tersebut.

Abdullah Zaik

Jangan cepat menghukum, kaji dahulu. Tak malukah kamu jika ingin berhadapan dengan para pejuang di kalangan ulama Sufi pada zaman tersebut satu masa nanti di Syurga Allah kelak? Kamu menuduh bahawa mereka hanya sibuk dengan diri masing-masing tanpa melibatkan diri dengan perjuangan, tetapi hakikatnya ianya adalah tohmahan malah tidak salah saya katakan bahawa ianya akan menjadi fitnah. Kamu banyak pengikut, kamu akan dipersoalkan kelak jika kamu tidak menarik semula tohmahan kamu terhadap para ulama Sufi yang berjuang bermati-matian berhadapan dengan tentera TarTar ketika tersebut.

Fikir dahulu sebelum keluarkan kenyataan. Maaf jika saya terkasar bahasa. Semoga Allah taala jua memberikan petunjuk kepada kebenaran.

Rujukan :

al-Butulah Wa al-Fida' Inda al-Sufiyyah : Dirasatun Tarikikhiyyah Karangan al-Syeikh As'ad al-Khatib

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah Mesir
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...