Khamis, 25 Februari 2010

Tak Suka Perarakan Bukan Bermaksud Jangan Buat Maulid.. Fahami Betul-Betul


Sekadar Iklan utk semua..semoga sama-sama dapat menghadiri Majlis Sambutan Maulidurrasul anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) .. Kata Syaikhuna al-Allamah al-Murabbi Dr Yusri Rushdi hafizahullah.. : " Beza antara Ahlussunnah dan Ahlu Bid'ah sekarang boleh dilihat sama ada mereka menyambut Maulid atau tidak ." .Maksud Syaikhuna al-Murabbi adalah dengan menyambut Maulid dengan cara yang sebenar.

Saya pernah menulis tentang perbahasan para ulama berkaitan Maulid. Sahabat-sahabat sidang pembaca boleh membacanya di sini... ( Sambutan Maulid, Hukum Dan Perbahasannya Siri Pertama ) dan ( Sambutan Maulid , Hukum dan Perbahasan Siri Kedua)

Sambut Maulid bukan dengan buat perarakan. Kamu tak setuju perarakan bukan bermaksud tak perlu buat sambutan Maulid.. Ini yang saya pelik dengan fahaman suka menyandarkan kepada kedua-dua Tuan Guru iaitu Tuan Guru Nik Abd Aziz dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.. Kalau benar Tuan Guru menafikan secara total Maulid maka saya tentu tidak akan bersetuju sama sekali dengan pendapatnya. Tetapi ini tidak bermakna saya akan membenci dan terus mencemuh Tuan Guru seperti yang dilakukan oleh sebahagian pihak.. Tidak bersetuju bukan bermakna membenci.. Kita lebih mengikut kepada kebenaran, bukannya mengikut peribadi seseorang..

Tapi saya baru sahaja mendapat petikan ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang daripada FaceBook berkenaan Sambutan Maulid Nabi sallallahu alaihi wasallam. Ini jelas Tuan Guru juga menyambutnya, cuma bukan dengan buat perarakan tetapi dengan melakukan ucapan dan pengajaran kepada masyarakat agar mengikuti jalan Baginda sallallahu alaihi wasallam. Berikut adalah petikan ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang :

Perutusan sempena Hari kelahiran Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam

Oleh : Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi Awang - Presiden PAS

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamiin. Selawat dan salam buat penghulu para pejuang, Rasul
tercinta Muhammad sallallahu alaihi wasallam, para sahabat dan keluarga baginda, serta
mereka yang mengikuti jalannya serta mencontohi perilaku baginda hingga
ke hari pembalasan.

Sesungguhnya perasaan kita penuh dengan kerinduan kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Sebagai seorang yang mencintai baginda, tentu sekali kita senantiasa terkenang
akan sirah perjuangan dan lakaran pengorbanan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam.
sehingga kita semua dapat menerima cahaya keIslaman dan hidayah dari
Allah untuk mengecapi nikmat berharga iman dan Islam.



Namun kita sebagai seorang Muslim perlu sentiasa bermuhasabah sejauh manakah
kecintaan yang disebut dan diungkapkan ini benar-benar tertanam dengan
kukuh di lubuk hati kita? Sejauh manakah kita melakukan apa yang dibawa
oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dalam lakaran perjuangannya, yang kemudiannya
disambung tali-menali hingga ke hari ini?

Marilah kita menghayati firman Allah yang bermaksud: “Dan
tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia
seluruhnya, sebagai pembawa berita gembira, dan pemberi amaran; akan
tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)”. (As-Saba’:
28)

Baginda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. telah pergi meninggalkan kita, dengan sama sekali
tidak mewariskan kepada kita harta pusaka kekayaan, tetapi yang diwariskan adalah ilmu yang menjadi panduan hakiki, akhlak yang terpuji, sebuah perjuangan suci dan sebuah cara hidup yang sempurna.

Marilah kita sama-sama menjadikan sambutan ini menguatkan iltizam kita menegakkan sunnah baginda sepanjang tahun dan sepanjang hayat kita.

Tidak cukup kita menunjukkan rasa gembira dengan bercuti, mengadakan perarakan dan berslogan mencintai Rasulullah. Akan tetapi gembirakanlah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. dengan mengamalkan dan menegakkan segala suruhan baginda sallallahu alaihi wasallam, serta meninggalkan dan berusaha menghalang segala yang dibenci baginda sallallahu alaihi wasallam.

Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, meninggalkan sebuah perjuangan suci sebagai rahmat ke seluruh alam untuk kita sambung dan teruskan. Segala kezaliman, penyelewengan, rasuah, salah guna kuasa, jenayah, yang berlaku pada hari ini hatta dari seorang yang mengaku Islam, menunjukkan jauhnya si pelakunya dari tinggalan Rasulullah s.a.w. walau dia menyambut kelahiran baginda saban tahun.

Marilah sama-sama kita pasakkan keazaman untuk menyambung perjuangan Rasulullah
sallallahu alaihi wasallam, hingga ke akhir hayat kita. Sebagai seorang individu, marilah pula kita menghayati dan mengamalkan peninggalan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Seorang pemimpin meletakkan azam untuk menegakkan sunnah di dalam kepimpinannya. Sebuah kerajaan lebih-lebih lagi berkomited mengamalkan segala suruhan Allah Subhanahu Wa Taala dan Rasul sallallahu alaihi wasallam. di dalam segala aspek pentadbirannya.

Semoga kita semua bertambah cinta kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan beroleh cinta Allah dan Rasul-Nya. Selamat menyambut Maulidur Rasul 1431.

DATUK SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG,
PRESIDEN PAS


Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu al-Azhar al-Syarif & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit,
Hayyu 7.
Kaherah Mesir

Selasa, 23 Februari 2010

Al-Quran Kalam Allah atau Makhluk?? Fahami Dengan Baik..

Sangat sedih dengan sikap beberapa pelajar, sudah kehabisan hujah maka fitnah yang mereka gunakan. Inikah adab penuntut ilmu yang sebenar? Bagaimana mungkin untuk kamu sampai kepada kebenaran jika sikap sebegini digunakan?

Beberapa hari saya tidak menulis, menyebabkan shoutbox di laman saya dipenuhi dengan fitnah. Lebih buruk lagi, individu tersebut suka menggunakan nama saya untuk menyebarkan fitnahnya. Astaghfirullah. Jika sikap sebegini diamalkan, akan lebih menguatkan lagi hujah kami bahawa pihak kamu adalah mengikut nafsu semata-mata. Saya bercadang untuk membuang dahulu shoutbox ini , namun bila memikirkan masih ramai sahabat yang akan teraniaya disebabkan beberapa individu sahaja maka saya cuba untuk berfikir sekali lagi. Moga sahabat-sahabat dapat memberikan cadangan kepada saya bagaimana ingin menyelesaikan masalah ini.

Saya yakin, sahabat-sahabat dapat menilai gaya bahasa yang saya gunakan untuk menulis jawapan yang ditanyakan. Saya memohon kepada Allah taala agar individu terbabit diampunkan oleh Allah taala dan terus terang saya telah memaafkan kesalahannya setiap kali dia melakukan perkara tersebut.

Seorang sahabat yang sangat dahagakan ilmu bertanyakan kepada saya berkenaan dengan al-Quran adakah ianya makhluk atau Kalam Allah taala. Maka di sini saya sempat menulis sedikit perbahasan ulama berkenaan sifat Kalam yang bermaksud sifat Pekata seperti yang diterjemahkan oleh Syaikhu Syaikhina al-Allamah Syeikh Ismail @ Pak Ndak Eil . Manakala terjemahan biasa adalah dengan maksud Maha Berkata-Kata. Mengapa saya memasukkan perbahasan ini? Ini kerana, perbahasan berkenaan Al-Quran punya kaitan rapat di antara sifat Kalam ini. Semoga sahabat saya , Ukhti AyatulQalbi serta sahabat-sahabat yang lain dapat mengambil manfaat daripada penerangan ringkas saya ini.

Saya memohon maaf kerana masih belum sempat untuk menulis disebabkan tugasan yang terlalu menghimpit. Doakan saya terus thabat dan istiqamah di jalan perjuangan ini. Berikut adalah perbahasan yang sempat saya siapkan:

SIFAT KALAM

Para ulama Tauhid berbincang berkenaan dengan maksud bagi sifat kalam. Mereka mengatakan bahawa sifat kalam bagi Allah taala bermaksud :



Perlu kita fahami dengan jelas bahawa kalam Allah taala tidaklah sama seperti kalam makhluk.Kalam makhluk mempunyai huruf dan susunan yang tertentu. Adanya noktah dan pengakhiran.

Manakala kalam Allah taala tidaklah sebegitu. Kalam Allah taala tidak mempunyai permulaan dan pengakhiran, tiada suara padanya seperti makhluk ( Ini kerana bersuara adalah salah satu sifat makhluk),tidak berhuruf seperti bahasa yang dituturkan oleh makhluk( Ini kerana bahasa juga adalah makhluk ciptaan Allah taala, maka mustahil Allah taala akan bersifat dengan salah satu sifat yang sama seperti makhluk pada penggunaannya).

Menurut Syeikhuna al-Allamah Dr Muhammad Said Ramadhan al-Buty hafizahullah : Kalam itu sendiri di dalam bahasa Arab terbahagi kepada dua maksud :

Pertama : Kalam adalah lafaz yang dituturkan bagi menggambarkan apa yang terkandung di dalam benak sanubari seseorang yang bercakap tersebut. Contohnya adalah seperti dikatakan : Kalam yang dituturkannya amat fasih dan lancar sekali.

Kedua : Kalam juga adalah sesuatu makna yang terkandung yang mana ianya akan diungkapkan dengan lafaz.

Setelah kita memahami perkara ini , maka kita jelas beriman mengatakan bahawa Allah taala bersifat dengan sifat kalam. Ini merupakan kesepakatan para ulama Islam.

Menjadi permasalahan utama di dalam perbincangan sifat kalam ini ialah perbincangan tentang al-Quran. Kita memahami bahawa Al-Quran adalah Kalam Allah taala. Seperti yang kita sedia maklum, kalam Allah tidaklah menyerupai kalam makhluk. Namun jika kita perhatikan, al-Quran adalah terdiri daripada Bahasa Arab yang tersusun dan punya maksudnya. Bagaimana kita ingin mengatakan bahawa ianya bukanlah kalam Allah taala ? atau bagaimana pula kita ingin menjawab telahan golongan ini yang mengatakan bahawa : Kamu ( Ahlussunnah ) mengatakan bahawa Allah taala tidak bersifat dengan sifat yang dimiliki makhluk.Sedangkan ayat ini jelas menunjukkan bahawa seolah-olah Allah taala bertutur di dalam bahasa Arab seperti makhluk?

Hakikatnya, persoalan-persoalan sebegini timbul kerana golongan Muslimin pada ketika ini terlalu menyibukkan diri mereka pada perkara yang tidak memberikan sebarang manfaat kepada mereka.Persoalan-persoalan sebeginilah yang menyebabkan sebahagian golongan Muslimin tergelincir dan sebahagian para ulama Islam seperti al-Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah disebat hanya kerana ingin mempertahankan bahawa al-Quran bukanlah makhluk seperti yang difahami oleh mereka. Ini kerana golongan ini tidak boleh menerima sesuatu yang tanpa melihat dengan mata kepala mereka. Mereka ingin juga memikirkan bagaimana Ahlussunnah mengatakan bahawa Allah taala tidak bersuara, tidak berhuruf, tidak punya noktah, dan lain-lain. Perkara-perkara sebegini tidak terlintas didalam benak pemikiran mereka. Jadi iman mereka ini adalah seperti iman kanak-kanak yang memerlukan sesuatu yang boleh dipandang dengan mata kasar barulah mereka akan beriman dengan perkara tersebut.

Golongan sebegini mungkin boleh untuk kita mengingatkan kepada mereka ayat Allah taala di dalam surah Ali Imran ayat 7-8 :


Maksudnya : 7. Dia lah Yang menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab suci Al-Quran. sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. dan Yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). oleh sebab itu (timbulah faham Yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang Yang ada Dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa Yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut Yang disukainya). padahal tidak ada Yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya Yang sebenar) melainkan Allah. dan orang-orang Yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya Dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadaNya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" dan tiadalah Yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang Yang berfikiran.

8. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau memesongkan hati Kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada Kami limpah rahmat dari sisiMu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.

Sebaiknya bagi golongan Muslimin ialah berpegang dengan mengatakan bahawa Allah taala bersifat dengan sifat kalam dan al-Quran merupakan kalam Allah taala tanpa perlu untuk menjerumuskan diri kita pada tempat yang bahaya jika membahaskannya tanpa ilmu yang mendalam.

Terdapat beberapa pecahan di dalam mazhab Islam bilamana membincangkan sifat ini. Disini kita sertakan sedikit perbezaan pendapat yang berlaku pada perbahasan sifat Kalam ini khususnya perbahasan tentang al-Quran adakah ianya merupakan kalam Allah taala atau makhluk? :

MUKTAZILAH

Golongan ini mengatakan bahawa al-Quran adalah merupakan sesuatu yang terdiri daripada huruf-huruf dan suara yang keluar jika membacanya.Maka ini sesekali tidak boleh dikatakan sebagai kalam Allah taala yang qadim. Jika kita mengatakan bahawa kalam ini ( kalam yang tersusun dan berhuruf) adalah qadim maka seolah-olah kita telah menyamakan Allah taala dengan makhluk. Maka bilamana kita mendapati bahawa al-Quran terdiri daripada huruf-huruf maka secara langsungnya kita mengatakan bahawa ianya adalah makhluk Allah taala, bukannya kalam yang qadim bagi Allah taala.

Bagi golongan Muktazilah, mana-mana kalam yang disandarkan kepada Allah taala hakikatnya adalah makhluk kepada Allah taala. Malah fitnah berkenaan sifat Kalam ini dijadikan oleh golongan Muktazilah sebagai satu cara untuk memaksa orang lain mengikut pendapat mereka terutamanya pada zaman pemeritahan Khalifah Ma’mun.

HANABILAH MUJASSIMAH

Golongan kedua yang juga memberikan komentar tentang sifat kalam ini ialah golongan yang bermazhab Hanbali yang menjisimkan Allah taala .Mereka juga mengatakan bahawa Allah taala mempunyai tangan , kaki dan lain-lain. Malah mereka juga mengatakan bahawa al-Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah juga berpendapat sedemikian rupa. Hakikat sebenarnya , al-Imam Ahmad berlepas diri daripada mereka malah ini hanyalah fitnah mereka terhadap al-Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah.

Mereka mengatakan bahawa al-Quran adalah qadim termasuk hurufnya, maksudnya dan lafaz yang terkandung padanya. Malah sebahagian daripada golongan ini yang terlalu melampau pegangannya mengatakan bahawa kertas yang terdapat pada al-Quran itu juga hakikatnya adalah qadim.

AHLUSSUNNAH AL-ASYA’IRAH

Golongan al-Asya’irah mengatakan bahawa al-Quran terbahagi kepada maksud yang terdapat padanya dan lafaz yang didengari bilamana kita membacanya. Huruf-huruf yang terdapat di dalamnya juga disebutkan al-Quran. Segala perkara yang bersangkutan dengan al-Quran semuanya disebutkan al-Quran termasuk kertas dan kulitnya.

Namun kita secara jelasnya memahami bahawa segala jenis huruf, kertas , tulisan, suara yang keluar daripada bacaan al-Quran semuanya adalah merupakan perkara yang baharu. Ini kerana sesuatu yang Qadim mustahil terdapatnya noktah dan permulaan serta pengakhiran. Malah Bahasa Arab yang terdapat pada al-Quran itu juga termasuk di dalam perkara baharu.

Golongan Al-Asya’irah mengatakan bahawa yang qadimnya pada kalam Allah taala ini ialah makna yang menunjukkan kepada lafaznya.

Namun menjadi persoalan di sini, adakah makna juga disebutkan sebagai kalam di sisi ahli bahasa?

Jika kita melihat kepada alam sekeliling kita maka kita akan mendapati bahawa terdapat banyak perkara yang disebut sebagai kalam oleh ahli bahasa walaupun tidak dilafazkan perkara tersebut. Antaranya ialah isyarat dengan menggunakan tangan, kepala dan mata juga dipanggil kalam iaitu dengan maksud ianya difahami jika kita menunjukkan isyarat menggunakan anggota-anggota tadi.

Bahkan kita mengatakan bahawa huruf-huruf yang terdapat di dalam ayat al-Quran tersebut hanyalah sebagai isyarat kepada kalam yang ingin disampaikan. Sepertimana kita melihat lampu isyarat yang menunjukkan warna hijau maka kita memahaminya seolah-olah lampu itu bercakap bahawa “ silalah bergerak”. Maka inilah yang kita gelarkan sebagai kalam nafsi seperti yang disebutkan oleh para ulama Aqidah.

Oleh sebab itulah para ulama Ahlussunnah wal Jamaah mengatakan bahawa setiap yang tertulis dan tersusun di dalam al-Quran yang boleh kita lihat pada hari ini adalah perkara yang baharu. Namun ini hanyalah boleh disebut ketika di dalam majlis pengajian tanpa menyebutkannya dihadapan orang awam yang tidak memahaminya dengan jelas. Maksudnya jika kita ingin menerangkan kepada orang awam maka kita perlulah memberitahu kepada mereka bahawa apa yang kita baca dan lihat sekarang adalah kalam Allah taala yang qadim. Ini bagi mengelakkan berlakunya salah faham terhadap agama.

Semoga perbahasan ini memberikan manfaat kepada semua.

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah, Mesir

Rujukan :

1.Kubra Yaqiniyat al-Kauniyah oleh Syaikhuna al-Allamah Dr Muhammad Said Ramadhan al-Buty hafizahullah mukasurat 124.

2. Aqidatuna oleh Syaikhuna al-Allamah Dr Muhammad Rabi' al-Jauhari al-Asy'ari al-Khalwati hafizahullah.

3.Jauharah al-Tauhid dan Syarah-syarahnya seperti Syarah al-Imam Baijuri dan al-Imam Showi rahimahumallah.

4. Syarah Jauharah Tauhid oleh al-Allamah Dr Nuh Qudhah hafizahullah, Mufti Besar Kerajaan Jordan.

Rabu, 17 Februari 2010

Iklan Penting..



Sekadar makluman untuk semua.. Semoga semua dapat hadir ke Majlis Ilmu bersama Syaikhuna Murabbi al-Muhaddis Dr Yusri Rushdi As-Sayyid Jabr al-Hasani hafizahullah...

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut Ilmu Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah Mesir

Isnin, 15 Februari 2010

Perjalanan Dakwah Syaikhuna Murabbi Dr Yusri hafizahullah ke Malaysia..

Semalam saya tidak sempat untuk menghantar Syaikhuna Murabbi yang tercinta Syeikh Dr Yusri Rushdi ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah Mesir .Saya ketika itu masih berada di Dumyat (300 KM daripada Kaherah) bagi melaksanakan Jaulah AJKT Majlis Kebajikan Keluarga Kedah ( MKKK ) .

Alhamdulillah,sempat menelefon Syaikhuna Murabbi dan beliau memohon agar al-faqir yang hina ini mendoakan perjalanannya selamat bersama isteri tercinta. Teringat peristiwa Saidina Rasulullah sallallahu alaihi wasallam memohon doa kepada Saidina Umar ketika Saidina Umar radhiyallahu anhu hendak berangkat ke Makkah bagi menunaikan ibadah di sana. Maksudnya yang mulia juga memohon agar orang yang kurang daripadanya bagi mendoakannya. Sungguh cantik agama Allah ini, tidak meletakkan double standard kepada sesiapa.

Syaikhuna pernah menceritakan kepada al-Faqir dan sahabat-sahabat bahawa ini adalah rehlah dakwah yang pertama oleh beliau. Sebelum ini, Syaikhuna hanya berada di Mesir sahaja. Hanya keluar negara ketika berlaku peperangan di Pakistan dan beliau ditugaskan ke sana sebagai Doktor Bedah bantuan selama 2 bulan di sana. Selain itu , hanya pergi ke Makkah dan Madinah bagi menunaikan ibadah haji dan umrah.

Moga perjalanan dakwah Syaikhuna Murabbi Dr Yusri bersama isteri Syaikhah Zainab akan diberkati oleh Allah taala. Disini disertakan jadual perjalanan dakwah Syaikhuna Murabbi sepanjang berada di Malaysia. :

Jadual Jaulah Ilmiyah Maulana

Syeikh Dr. Yusri Rusydi Al-Syed Jabr Al-Hasani

Di Malaysia


anjuran : Pusat Dakwah dan Tarbiyah, Darul Islah, Perlis.



Isnin ; 1 Rabi’ul Awwal 1431 H = 15 Feb 2010 M


4.00 ptg : Sampai Di KLIA dari Mesir

8.00 mlm : Bertolak ke Alor Setar (Kapal Terbang)


Selasa ; 2 Rabi’ul Awwal 1431 H = 16 Feb 2010 M


Ziarah Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Alor Setar, Kedah.


Rabu ; 3 Rabi’ul Awwal 1431 H = 17 Feb 2010 M


11.00 pg : Majlis undangan di Kg. Beseri Dalam, Perlis.

7.30 mlm : Majlis di Surau Imam As-Syafie, Taman Jali, Kangar, Perlis.


Khamis ; 4 Rabi’ul Awwal 1431 H = 18 Feb 2010 M


9.00 mlm : Majlis di Dewan Bandaran Kulim, Kedah.


Jumaat ; 5 Rabi’ul Awwal 1431 H = 19 Feb 2010 M


9.00 pg : Majlis di Menara Zakat, Alor Setar, Kedah

9.00 mlm : Majlis di Dewan Besar Ma’had Mahmud, Alor Setar, Kedah.


Sabtu ; 6 Rabi’ul Awwal 1431 H = 20 Feb 2010 M


9.00 pg : Majlis di Pondok Bukit Gajah Teriak, Jitra Kedah.

9.00 mlm : Check in di KLIA berangkat pulang ke Mesir.


bersama Akhina Ust Luqman ( kanan al-Faqir) & Akhina Ust Juzaili ( kiri al-Faqir ) di Masjid Syaikhuna Dr Yusri hafizahullah.

P/S : geram sungguh dengan Akhina Juzaili Juhan :).. Selamber je dia amik peluang bawak Syaikhuna jalan-jalan kat Malaysia, tunggu la ana balik dulu, bawak jalan sama-sama.. Tapi apa-apapun Mabruk kepada Akhina kerana berjaya menjalankan tugas dengan baik dan berjaya membawa Syaikhuna ke sana.. Siiru a'la barakatillah

sumber : www.elmansyud.blogspot.com


Mohd Nazrul Abd Nasir,

Penuntut Ilmu di Masjid al-Azhar al-Syariff & Masjid al-Asyraff,

Rumah Kedah Transit Hayyu 7,

Kaherah, Mesir

Jumaat, 5 Februari 2010

Dua Perkara Menggembirakan Hari Ini...

Ada dua perkara gembira bagi saya pada hari ini. Pertama, hari ini adalah hari pertama permulaan bacaan kitab Sunan Abi Daud bersama Syaikhuna Murabbi Dr Yusri Rushdi hafizahullah. Ramai pelajar yang datang memenuhi ruang solat Masjid al-Asyraff pagi tadi. Alhamdulillah… Semoga keadaan ini berterusan sehingga ke akhirnya..

Kedua , hari ini adalah merupakan hari lahir seorang insan yang sangat saya sanjungi dan cintai… Seorang yang banyak membentuk diri ini agar menjadi insan yang mulia.. Selamat Hari Lahir Ayahanda..

Ayah, seingat Nazrul, tak pernah ayah memukul anak-anak ayah..Cukup dengan lirik mata untuk mendidik anak-anak ayah. Sebab itu Nazrul kurang bersetuju dengan pepatah Melayu “ Sayang Isteri tinggal-tinggalkan, Sayang anak tangan-tangankan”. Ayah telah mengikut Sunnah Baginda sallallahu alaihi wasallam. Junjungan Mulia Sallallahu alaihi wasallam tidak pernah mengangkat tangannya kepada anak-anak , isteri mahupun khadamnya.

Ayah memang kerja berat. Tak henti-henti berkerja membanting tulang bagi membesarkan anak-anak ayah. Tapi tak pernah ayah mengeluh walau sekali di hadapan anak-anak.

Memang benar, kalau nak dibalas jasa ayah dengan wang ringgit kami nanti sudah tentu tidak akan mampu membayarnya walau setitik pun peluh ayah.

Nazrul masih ingat ketika masih di bangku sekolah rendah, ada seorang waris kepada seorang pelajar datang ke rumah kita buat laporan pada ayah bahawa Nazrul telah memukulnya sehingga menyebabkan dia lari daripada sekolah. Satu sekolah mengetahui bahawa pelajar itu memang suka ponteng dan Nazrul yang pada ketika itu memegang jawatan sebagai pengawas sekolah ditugaskan untuk mencari pelajar tersebut.

Nazrul berusaha mencari pelajar ini bersama beberapa pelajar namun hampa. Akhirnya dia ditahan oleh guru disiplin. Dia dipukul oleh guru disiplin tersebut. Apa yang mengejutkan, dia menuduh Nazrul yang memukulnya.

Ayah cuma mendengar laporan waris tersebut. Tiba-tiba ayah memanggil Nazrul untuk masuk ke dalam bilik. Ayah menggenggam dawai besi di tangan ketika itu sambil memanggil Nazrul masuk. Hanya Allah taala sahaja yang tahu betapa takutnya Nazrul ketika itu. Sudahlah tidak bersalah, akan dipukul pula.

Apa yang mengejutkan Nazrul, sebaik masuk ke dalam bilik. Ayah terus bertanya apa yang berlaku. Alhamdulillah masih diberikan peluang untuk memberikan penjelasan. Ayah sendiri sudah mengenali pelajar tersebut kerana dia memang terkenal di kampung dengan pelbagai masalah. Akhirnya bagi menyedapkan hati bapa pelajar tersebut yang sedang berada di luar, ayah sengaja meninggikan suara seolah-olah marah kepada Nazrul , sambil dawai dipukul di atas meja berkali-kali. Nazrul hanya tersenyum melihat kelakuan ayah. Ayah juga tersenyum lalu keluar bertemu dengan waris tersebut. Jelas kelihatan betapa bapa kepada pelajar tersebut puas hati dengan “tindakan” ayah.

Ya, ayah bukanlah jenis seorang yang percaya bulat-bulat pada anak-anak, tetapi ayah akan menilai dahulu mana benar , mana salah. Ayah memberikan sepenuh kuasa kepada guru disiplin sekolah untuk menghukum Nazrul dan adik-adik jika kami ada melakukan kesalahan. Malah ayah memberikan amaran, jika kami memberitahu kepada ayah bahawa kami dipukul oleh guru , ayah pula akan menambah lagi hukuman kepada kami. Tetapi Alhamdulillah, anak-anak ayah jarang menerima hukuman daripada guru-guru. Kalau dihukum sekalipun , Nazrul tak akan menyampaikan kepada ayah , bimbang amaran akan menjadi kenyataan .. hehe..

Sebab itulah, bilamana Nazrul membaca akhbar sekarang, berkenaan ibu bapa memukul guru disebabkan guru memukul anaknya, maka hati ini akan menjadi panas. Jarang ada guru yang memukul muridnya kerana muridnya seorang yang baik. Kalau adapun, terlalu terpencil kesnya. Mungkin guru yang memukul itu mentalnya kurang sihat.

Bila anak-anak dilayan seperti raja, semuanya dituruti maka jangan menyesal akan berlaku perkara sebaliknya satu hari nanti. Alhamdulillah ayah tidak pernah mendidik anak-anak seperti itu.

Jika nak diceritakan segalanya tentang ayah, tentu tidak cukup ruangan di sini dek kerana terlalu banyak. Namun ini adalah sebahagian daripada ingatan anak ayah yang jauh di perantauan ini.

Satu perkara yang masih Nazrul ingat sehingga sekarang dan akan Nazrul pegang selamanya. Ayah pernah berpesan kepada Nazrul dan adik-adik :

“ Ayah berwasiat agar semua anak-anak ayah dapat menjadi anak yang soleh dan solehah, dan akan sentiasa menyokong perjuangan Islam bersama Parti Islam SeMalaysia( PAS ).. Ayah tak redha kalau anak-anak ayah berpaling daripada perjuangan Islam ini”

Nazrul akan ingat selamanya pesanan ayah ini. Doakan moga anak ayah ini dapat menjadi salah satu wakaf buat umat Islam seluruhnya.


Nazrul dan adik-adik sayangkan ayah dan mak selamanya. Moga kita dapat bersama di Syurga kelak. Ya Allah, panjangkanlah umur Ayahku ini, berkatilah hidupnya, murahkanlah rezekinya, dan lapangkan urusannya.. Janganlah engkau timpakan sesuatu yang tidak baik kepada keluargaku Ya Allah Ya Arhamarrahimin…

SELAMAT HARI LAHIR AYAH….

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Penuntut ilmu Masjid al-Azhar al-Syarif & Masjid al-Asyraff,
Rumah Kedah Transit Hayyu 7,
Kaherah Mesir..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...